Jak biegacz może zadbać o swoje ciało?

Jak biegacz może zadbać o swoje ciało?

trening funkcjonalny co to

Podejmując aktywność jaką jest bieganie często nie zdajemy sobie sprawy, jak ważne jest zadbanie o nasze ciało, zarówno w wewnątrz, jak i z zewnątrz. Bieganie nie jest tylko zwykłym wysiłkiem, który podejmujemy od punktu A do punktu B. Na drodze do poprawnych treningów należy zadbać o kilka z nich. W tym artykule przedstawimy trening funkcjonalny – co to jest i jak go wykonywać oraz powiemy kilka słów o maskach antysmogowych. Dlaczego są tak ważne dla biegaczy? Odpowiedź znajdziecie niżej.

Trening funkcjonalny jako podstawa każdej aktywności

Wzmacnianie mięśni często błędnie kojarzy się z ich nadmiernym wzrostem. Na myśl przychodzą ciężkie treningi siłowe wykonywane na siłowni oraz wielkie i napompowane mięśnie. Jednak nie o to tutaj chodzi! Trening funkcjonalny ma za zadanie wzmocnienie mięśni przez poprawę ich elastyczności. Taki trening ma na celu wzmocnienie naszej sylwetki oraz zapewnienie jej stabilizacji.

Na czym polega trening funkcjonalny?

Tak jak wspominaliśmy ma on na celu wzmocnienie siły mięśni i koordynację ruchów. Wykonuje się go poprzez poruszanie do pracy mięśni głębokich, które często nie są w ciągu dnia aktywowane. W szczególności osłabione są w przypadku osób, które prowadzą siedzący tryb pracy. W tym treningu sprawdzą się ćwiczenia z rotacją, gumami, a nawet boczny i tradycyjny plank, który niejednokrotnie jest zmorą ćwiczących, gdyż porusza do pracy mięśnie całego ciała. I właśnie o to chodzi! Wszelakie ćwiczenia, które wymagają od ciała zachowania stabilnej sylwetki będą zaliczać się do tego treningu.  Również te, które wymagają od nas stania na jednej nodze.

Przykład: Ćwiczenia na łydki, które wykonujemy na skrzyni na jednej nodze wymagają skupienia i zaangażowania zarówno mięśni nóg, jak i brzucha, które wspomagają koordynację i stabilizację całego organizmu.

Maska do biegania – czy jest potrzebna biegaczom?

Odwołując się do twierdzenia, że o ciało biegacza należy dbać zarówno od wewnątrz, jak i od zewnątrz za przykład chcielibyśmy podać maski do biegania. Biegając, w szczególności zimą, nasze ciało jest narażone na szkodliwe pyły PM10 i PM2,5 zawieszone w powietrzu. Niejednokrotnie przekraczają one 100, 200 a nawet i więcej procent normy. Taka sytuacja powoduje, że osoby biegające na „świeżym” powietrzu są narażone na zanieczyszczenia, które w dłuższym okresie czasu mogą spowodować poważne konsekwencje dla układu oddechowego, ale nie tylko. Badania pokazują negatywny wpływ smogu również na układ krwionośny. Co więcej jego efekty mogą być widoczne również od razu w postaci duszności i przewlekłego kaszlu. Tak naprawdę to tylko kilka skutków smogu, na które jest narażony biegacz, a i tak są bardzo poważne. Maski antysmogowe posiadają nowoczesne technologie, które zapewnią biegaczom komfort użytku – nie musicie się obawiać, że będą nie przepuszczać powietrza czy nieodpowiednio odprowadzać wilgoć.

Tym krótkim artykułem chcieliśmy zwrócić waszą uwagę na to, że o ciało biegacza należy dbać zarówno od wewnątrz – przez wzmacnianie mięśni, które wpłyną na koordynację i stabilizację całego ciała oraz od zewnątrz – poprzez zadbanie o ochronę ciała przed czynnikami zewnętrznymi tj. smog.